donderdag 6 mei 2010

Boekomslag maken





In een oud nummer van Quilting Arts ( okt/nov 2007) vond ik een artikel wat me erg aansprak. "Making Textural Bookwraps" - boekomslagen. Je maakt van stroken stof een weefwerkje. Dat verstevig je door het op een ondergrond van plakvliseline te leggen en vast te strijken. Ik heb alleen dubbelzijdig plakvliseline in huis. Daarom heb ik meteen een achterkant toegevoegd.


Ik heb een keurig weefwerkje gemaakt, het plaatje bij het artikel liet een rommeliger werkje zien. Daaraan kan ik zien, dat de schrijfster van het stuk, al flink wat ervaring heeft. Je kunt het nog aanvullen met garens en lintjes, die je doorrijgt. Zorg ervoor, dat er geen harde stukjes in zitten, daar kun je je machinenaald op breken.

Nadat het gestreken is, ga je er op stempelen (met gewone acrylverf). Hiervoor kun je allerlei stempels gebruiken. Beetje grof is het beste. Je kunt ook letterstempels nemen.
Als het naar je zin is, dek je het geheel af met organza en ga je vrij machinaal borduren. Ik heb aan beide uiteinden van mijn lap stofjes gezet met aparte vormen. Ik ga ze beide bewerken en daarna knip ik de bloemvorm ook uit.





Ik heb zachtgroen organza over mijn werkstuk gelegd en zo ziet het er nu uit: ranken en hartvormen in verloopgaren. Als het af is ga ik er met de heatgun overheen. Dan brand ik hier en daar een gedeelte van de organza weg.

Geen opmerkingen: