zondag 23 mei 2010

Zelfkanten

Wie doet er iets met de zelfkanten van de prachtige quiltstofjes? Ik vind ze erg interessant: allerlei kleurige stippen en ook nog namen van ontwerpers erbij. Ik heb er op tentoonstellingen nog maar een paar werkstukken mee gezien. Je snijdt ze af en ze belanden in de prullebak. Dit is mijn voorraad. Ik heb een HEMAbak vol.

Zelfkanten
Je kunt er hele grappige boekomslagen en tasjes mee maken. Hier zie je er eentje in aanbouw. Ik heb ook een tasje voor mijn fototoestel gemaakt. Altijd succes! En ook gemakkelijk terug te vinden in mijn spullen. Ik heb er zelf eens mee in het Quiltnieuws gestaan. Ginie Arends had een artikel over restverwerking en daar pasten mijn werkstukjes goed bij. Ik heb geen flauw idee in welk nummer het geweest is... een jaar of drie geleden is het wel.

Maar goed: hoe doe ik dat dan? Luierinlegvelletje strijken en beleggen met je zelfkantjes. Dan achter de naaimachine met een bakje glans/verloop/glitter garens, Madeira bv. En dan heen en weer met verschillende siersteken. Ik had toen net een nieuwe machine en kon zo mooi oefenen. Vooral ook de spanning van je garen aanpassen! Voor glittergarens heel laag zetten, bv tussen 1 en 2. Ik gebruik "embroidery needle" van Schmetz, 75/11 of 90/14.

Pinksterzondag 022

Ik zag op het blog van Saskia een klosjesquilt waarin zelfkantjes verwerkt zijn. Kijk maar in dl. 8 over Wilwerwilz.

Geen opmerkingen: