zondag 5 februari 2017

De week is om gevlogen....


Op weg naar de bibliotheek zag ik, begin van de week, ineens dit vrolijke Eendje..
"Waar gaat dit over?"
Op de deuren staat de 11-Stedenroute afgebeeld,
met het stadswapen van elke stad,
zodat het er heel vrolijk uitziet.
Woensdag stond er een artikel in "Het Bolswards Nieuwsblad"
Vanwege het 75-jarig bestaan van de IJswegencentrale
is het vrolijke wagentje over de stadsgracht geplaatst.

Het is eigenlijk bedoeld om schaatsroutes sneeuwvrij te maken/houden,
maar ja.... bij gebrek aan ijs....

Dat was een leuk begin van de week!

Daarna aan het werk:


Op dinsdagochtend rijd ik de kratten,
die gebracht zijn door de expeditiebus
naar het kantoortje en
begin alles te sorteren:

-boeken van onze bibliotheek,
 die terug komen uit de provincie,
-boeken van andere bibliotheken, die door onze klanten
zijn gereserveerd,
-nieuwe boeken, die moeten worden klaar gemaakt voor de uitlening,
-post voor de verschillende medewerkers,
-posters voor onze activiteiten
...
van alles en nog wat komt er 's morgens binnen.


Dit is het kastje, waar ik de nieuwe boeken sorteer:
bovenaan de jeugdboeken voor collega C.
daaronder de boeken voor volwassenenafdeling,
die doe ik. 
Plus de collectie Groot Letterboeken, die rouleren,
daar zorg ik ook voor.


De boeken worden kant en klaar aangeleverd door de Nederlandse Bibliotheek
Centrale: in het biebsysteem gezet, gebonden, rugsticker met evt. een genrepictogram
(thriller, detective, romantisch, historisch of psychologisch verhaal)
of, als het een informatief boek is - een onderwerpsindeling: sport & spel, reizen, hobby & sport,
enz. 

Ik plak er een oranje sticker met een maandnummer op,
deze boeken komen op de tafel met nieuwe boeken te liggen.
Daar bliven ze drie maanden, dan gaat de sticker er af en
schuiven de boeken door naar een thematafel of gewoon tussen 
de andere boeken.

De groot deel van de boeken, die in de blauwe kratten binnen komen,
zijn gereserveerde boeken:
je kunt binnen de provincie gratis boeken reserveren,
waar graag gebruik van gemaakt wordt.


Elk boek wordt ingenomen, dan krijg ik een bonnetje waar de naam van de klant
voor wie het boek bestemd is, staat.
Daarna gaat het boek met het naambriefje (op alfabet van de klantnamen)
in de Reserveringenkast. 
De klant heeft een mailtje gekregen op het moment, dat ik het boek scan,
dus kan hij/zij binnenlopen, het boek uit de kast pakken en 
op de pas zetten. 



Collega C.  had het druk met de Voorleesdagen, groepsbezoek
bij de Peuteropvang en voorlezen bij het Kinderdagverblijf..
De walvis, die ze bij de materialen voor deze dagen had gekregen,
bleek best groot te zijn. 
Vrijdagmiddag hebben we hem samen aan het plafond gehangen,
waar hij behoorlijk indruk maakte op verschillende peuters.
Gelukkig hadden we voor de kleintjes, die lid van de bibliotheek werden
een schattig walvisje in de vorm van een vingerpopje...

O ja, intussen nog wat ziekte bij de oude dame,
gelukkig ook snel weer over, 
maar toch...heel vervelend!
Gelukkig was ze zaterdag weer genoeg opgeknapt om
nog even langs te komen, toen ik aan het werk was.
Nog even wat wol halen, om verder te haken voor ons
dekenproject.

Thuis brei ik gestaag door aan Uncia:



Het is fascinerend, wat er allemaal gebeurt: alleen maar door steken
te kruisen: de ene moet voorlangs, de andere juist er achter.
In geen jaren zo gegrepen, door een werkstuk.


Bijna vergeten: er zijn weer een paar mooie boeken,
de tips komen nog!

2 opmerkingen:

Marguerite zei

Ik heb het eendje ook zien staan. Nu maar hopen dat hij eind van de week gebruikt gaat worden. We houden de moed erin. Hihi...
Wat heb je toch een heerlijke baan...

Anny zei

Wat leuk om te lezen wat een werk het is voordat je een boek kunt lenen! Die walvis is inderdaad indrukwekkend! Ik vond "We hebben er een geitje bij"van vorig jaar een veel leuker boekje! Die plaatjes zijn wat sombertjes.
En breien tja, je weet dat ik er deze dagen nogal moeite mee heb. Maar jouw werk ziet er goed uit. Gelukkig hoef je geen ingewikkelde sommen met appels en peren te bedenken...