woensdag 16 mei 2018

Boekentips - Eiland in bloei



Voor het Koningsdag weekeinde had ik een hele stapel boeken meegenomen. 
Behalve een fijn leesboek ook een paar informatieve boeken.

Ik begon met "Opruimen voor je doodgaat", van de Zweedse Margareta Magnusson.
Döstädning is het Zweedse gebruik om tegen het einde van je leven je materiële bezittingen te ordenen. Margareta is zelf tussen 80 en 100 jaar (schrijft ze) en schrijft heel 
mooi over dit proces. Wat doe je met je huisdieren, wat doe je met fotoalbums -
er komt van alles aan de orde.

Helaas las ik nog een paar hoofdstukken voor het slapen gaan,
waardoor ik in het holst van de nacht in gedachten niet alleen de werkruimte(s) van
ActionMan wilde uitruimen, maar ook de spelonken van de bibliotheek
onder handen nam. 
Het is een mooi, helder geschreven boek(je), waar je veel aan kunt hebben.
Haar belangrijkste tip vond ik, dat je kleine dingen, die voor jezelf van waarde zijn,
verzamelt in een doos. 
Die wil je zelf nog kunnen bekijken, maar zijn voor een ander waardeloos.
Daar kan een etiket op: weggooien.
Het is belangrijk voor de nabestaanden, dat ze hier toestemming voor hebben.
Niet bewaren, omdat het voor jouw belangrijk was, wegdoen!


Daarnaast een boek, wat regelmatig gereserveerd wordt. 
Schijnbaar veel belangstelling voor...
En het is ook zo: de Poepdokter is een vlot leesbaar boek,
met humor geschreven en advies over gezonde voeding - wat doet je spijsvertering,
hoe ziet normale poep er uit, wanneer advies vragen aan een arts.
Echt een boek om op een gezellige Koningsdag door te nemen ;-))


Dan het boek van Sonja Barend : Je ziet mij nooit weer terug.
Kern van dit boek is de vraag, wat voor man haar vader is geweest.
Hij is in de oorlog weggehaald uit het gezin, terwijl haar moeder dit toeliet. 
Een boek om nog  een tijd  over na te denken.

.
En toen: een fijne roman; Eiland in bloei.
Ik heb alle boeken van Sarah Jio gelezen (zie boekenlijst bovenaan mijn blogpagina),
de één na de ander weer een prachtig verhaal.
Zo ook dit boek: de relatie van Emily is gestrand en ze heeft een writersblock.
Haar eerste boek was een bestseller, maar nu lukt het niet weer op gang te komen.
Dan krijgt ze een uitnodiging van haar oudtante Bee om bij haar, op het eiland, te komen.
Emily heeft goede herinneringen aan bezoekjes uit haar jeugd en besluit
een maand bij haar tante te logeren.
Dan vindt ze een oud dagboekje en probeert ze meer te weten te komen over de schrijfster.
Het helpt niet echt, dat tante Bee dichtklapt, zodra er vragen gesteld worden.
Ik had wat moeite alle personages uit elkaar te houden,
maar het boek is een heerlijk zomerboek met een verrassend einde.








2 opmerkingen:

Anny zei

Wat een heerlijk stapeltje. Daar zit best wat bij voor mijn lijstje...
Ik las de nieuwste Santé Montefiore. En ook dat is een aanrader.

Marguerite zei

Heerlijk om dicht bij het vuur te zitten en iedere keer weer de mooiste boeken uit te kunnen zoeken.
Dit weekend weinig leestijd ben ik bang.
Wij gaan bij dochter aan het water zitten en kijken naar de sloepen die voorbij varen...